Het Parool: Lichttherapie helpt tegen winterdepressie

Artikel in het Parool over de werking van lichttherapie tegen winterdepressies. Twee derde is na een week klachtenvrij.
Lichttherapie tegen winterdepressie

2/3 na week klachtenvrij

Op Blue Monday komt Het Parool met het nieuws dat lichttherapie goed helpt tegen winterdepressies: ‘Twee derde is na een week al klachtenvrij.’ Wie gebukt gaat onder een seizoensgebonden depressie, ervaart de wintermaanden nog donkerder dan ze al zijn. Lichttherapie kan een uitkomst zijn: ‘Twee derde is na een week al klachtenvrij.’

Lichttherapie meest voorkomende behandeling

Lichttherapie is de meest voorkomende behandelmethode tegen een seizoensgebonden depressie, zegt Ybe Meesters, klinisch psycholoog en voormalig hoofd van de polikliniek winterdepressie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) in Het Parool. De symptomen spelen in het najaar op en zijn te vergelijken met die van een reguliere depressie: somberheid, vermoeidheid, moeite met het ondernemen van activiteiten. Wanneer de zon in het voorjaar weer gaat schijnen verdwijnen de klachten.

vrouwen vaker winterdepressie

Uit onderzoek van UMCG blijkt dat drie procent van de Nederlandse bevolking jaarlijks een winterdepressie heeft. “Dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een storing in de manier waarop de biologische klok de rest van de hersenen beïnvloedt,” zegt Cyriel Pennartz, hoogleraar neurowetenschappen aan de UvA. Een winterdepressie komt vaker voor bij vrouwen dan mannen. Daar is nog geen eenduidige verklaring voor, zegt Meesters. “Waar de verhouding bij een reguliere depressie 2 op 1 is, is die bij een winterdepressie 4 op 1, blijkt uit onderzoek van UMCG.” En voornamelijk bij jonge vrouwen. Meesters: “Er zijn theorieën die een verband met hormonen of bloedverlies aanhangen.”

Wil je aan de slag met lichttherapie?

Begin bij het uitzoeken van een geschikte lamp, zegt Meesters: “Niet iedere lamp is 10.000 lux, al wordt geclaimd van wel, bleek uit onderzoek van Consumentenbond.” Lux is de lichtsterkte. Onder de 100 euro kun je volgens meesters bedenkingen hebben over de lichtsterkte en daarmee de effectiviteit. Belangrijk is ook dat de lamp geen uv-licht uitstraalt, dat is schadelijk voor de huid.

Zet de lamp ’s ochtends vroeg aan, minimaal een half uur, op 30 centimeter afstand. Gebruik de lamp niet 365 dagen per jaar. Meesters: “De kans bestaat dat je steeds meer licht nodig hebt om hetzelfde effect te krijgen.”

Lees hieronder het hele artikel uit Het Parool

Abonneer op onze nieuwsbrief
Total
0
Share