Interview met werkgever Petra Ruwaard over IPS

Interview met werkgever Petra Ruwaard over IPS

“Sascha is hier op haar plek. Dat is heerlijk om te zien”

Fotografie | Nathan Mooij

Petra Ruwaard (teammanager Axxicom Airport Caddy) is sinds een half jaar de werkgever van Sascha Koekkoek, die drie jaar ziek thuis zat met een zware depressie. Petra geeft aan het belangrijk te vinden dat mensen met een psychische kwetsbaarheid onderdeel uitmaken van de maatschappij en de kans krijgen om aan het werk te gaan. “Ik snap niet dat het nog zo weinig gebeurt.“
Sascha komt via een IPS-traject aan deze baan. IPS, individuele plaatsing en steun, is een beproefde methode om mensen met een psychische kwetsbaarheid te helpen bij het vinden en behouden van een betaalde baan. Zowel werknemer Sascha als werkgever Petra worden door IPS-coach Astrid van der Hoogen in dit traject begeleid. Werkgever Petra vertelt hoe Sascha het afgelopen half jaar opbloeide door het hebben van haar baan.

Wat wist je van de psychische kwetsbaarheid van Sascha tijdens jullie eerste gesprek?

“Tijdens het eerste gesprek wist ik nog niet zoveel over Sascha. Ik merkte dat ze nog niet wilde delen wat ze had. Dat hoef ik ook niet te weten. Dan ga ik gewoon met haar in gesprek zoals ze op dat moment tegenover me zit.“

Maar je moet toch wel weten wat iemand zou kunnen doen qua werk?

“Ik moet inderdaad wel weten wat iemand wel of niet kan. Dus tijdens de tweede afspraak met Sascha hebben we een rondje gelopen om te laten zien waar ze zou komen te werken en wat het werk inhoudt. Schiphol is groot en er zijn veel prikkels. Als je hier werkt, word je continu aangesproken en er zijn veel geluiden. Daarom nemen we een kandidaat mee om te laten zien: ‘Dit is de omgeving waarin je komt te werken en dit is wat we van jou verwachten.’ En ook het fysieke aspect wordt genoemd; je loopt zo 15 kilometer per dag. Dus ik vraag niet zo zeer: ‘Wat heb je, maar wat kun je?’”

Hoe doet Sascha haar werk?

“Sascha is geweldig. Ze doet het zo goed! In het begin hebben we echt wel spannende momenten gehad, maar gelukkig heeft ze toen bij ons aangeklopt en hebben we het kunnen oplossen. Het is heel belangrijk dat ze het vertrouwen heeft om het aan te geven als het niet goed gaat. Dan kun je het ondervangen. Dat werkt in elk geval bij Sascha goed. Je neemt als werkgever wel een risico. Maar je hebt een proefperiode en je bouwt het rustig op. Je begint niet met een 8-urige werkdag.“

Wat voor spannende momenten waren dat?

“Toen Sascha begon met dit werk, kreeg ze veel nieuwe informatie te verwerken. Soms zag ik dan paniek in haar ogen. Dan was het allemaal te veel en dan wist ze het even niet meer. Toen ben ik samen met IPS-coach Astrid met Sascha in gesprek gegaan om te vragen waar haar paniek vandaan kwam. En vooral om te bespreken hoe we die paniek bij haar weg konden nemen. Ze gaf aan dat ze zenuwachtig werd van diensten met grote vluchten waarbij ze meerdere mensen tegelijk moest begeleiden naar de terminal. Dat gaf haar stress. We hebben we gezamenlijk besloten dat we tijdelijk die diensten zouden schrappen en dat ze wat minder drukke diensten zou draaien. Op die manier bleef ze wel lekker werken, maar was het rustiger voor haar. Dat bleek een goede oplossing.”

Wat houdt dat in met die grote vluchten? Wat doe je dan precies?

“Wij werken met verschillende cellen: je hebt aankomst, transfer en vertrek. Bij aankomst moet je als passagier-assistent mensen vaak begeleiden naar hun bagage. Bij transfer moet je mensen begeleiden naar hun volgende vlucht. Dat kan drukker zijn. Als je een vlucht uit India hebt en 40 mensen hebben assistentie aangevraagd, dan is dat best wel hectisch. Die mensen dreigen hun vlucht te missen dus dan is de druk groter. Bij vertrek ga je naar de assistentiebalie en begeleid je een passagier naar zijn vlucht. Dat is meer één op één begeleiding. Dat is weer wat rustiger. Dus er zit wel echt verschil in het type diensten dat je moet uitvoeren als passagiers-assistent. En met de indeling van die diensten kun je iemand een beetje helpen en wat rust creëren.“

Petra Ruwaard met Sascha Koekkoek en Astrid van der Hoogen over IPS

Petra Ruwaard met werknemer Sascha Koekkoek en professional Astrid van der Hoogen over IPS

“Werkgevers moeten het gewoon doen! Zorg wel binnen je bedrijf dat er iemand is waar de medewerker op terug kan vallen.”

En hoe is dat nu? Kan ze nu alle werkzaamheden aan?

“Nu kan ze al het werk aan, het is leuk om te zien dat ze daar in groeit. Die psychische kwetsbaarheid is er nog steeds, maar blijkbaar door te oefenen en rustig aan te wennen, gaat het goed. Je wilt niet dat iemand thuis komt te zitten, liever een kleine aanpassing doen, zodat het wel werkt.”

Wat doet IPS-coach Astrid voor jou als wergever?

De administratieve kant is vaak heel ingewikkeld. Met allerlei documenten en aanvragen. Ik ben heel blij dat Astrid dat doet. Dat zou voor mij bijna abacadabra zijn. Tuurlijk kun je je daar als bedrijf in verdiepen, maar dat is best veel werk.”

En hoe gaat het dan verder? Gelijk aan het werk na het eerste gesprek?

“We hebben elke maand een gesprek met z’n drietjes en dan bespreken we hoe het gaat en waar Sascha tegenaan loopt. Binnenkort gaat Astrid ook mee achter de douane om te kijken welke verschillende werkzaamheden Sascha daar doet.”

Hebben jullie regelmatig contact?

“We hebben elke maand een gesprek met z’n drietjes en dan bespreken we hoe het gaat en waar Sascha tegenaan loopt. Meer contact met IPS-coach Astrid is nu niet nodig, maar als ik of Sascha behoefte heeft aan meer begeleiding dan kan dat. Het is echt maatwerk, dat is het mooie van het IPS-traject. Binnenkort gaat Astrid ook mee achter de douane om te kijken welke verschillende werkzaamheden Sascha daar doet.”

Interview met werkgever Petra Ruwaard over IPS-Staand

Heb je als werkgever nog meer nodig?

“Ik zou graag wat dieper op de materie in willen gaan. Wij zijn niet opgeleid om werknemers met een psychische kwetsbaarheid te begeleiden. We zijn weliswaar een bedrijf dat mensen met beperkingen helpt, maar iets meer begeleiding of training in gesprekken zou een aanvulling zijn. Som twijfel ik of ik bepaalde vragen wel kan stellen aan iemand met een psychische kwetsbaarheid. Ik vind het ook weleens lastig hoeveel aandacht je een werknemer moet geven. Je wilt als werkgever zeker niemand betuttelen, maar als je weet dat iemand een psychische kwetsbaarheid heeft, houd je daar toch rekening mee. Daar een goede balans in vinden, zou ik graag willen leren.”

Wat zou je werkgevers die er over denken om mensen met psychische kwetsbaarheid aan te nemen als tips geven? Wat heb je nodig als bedrijf?

“Ten eerste gewoon doen! Zorg wel dat je iemand hebt binnen je bedrijf die er voor iemand is en waar ze op terug kunnen vallen. Een soort vertrouwens-persoon. Dat is echt noodzakelijk. Zelfs bij ons gaat het weleens mis. De werknemers weten ons wel te vinden, maar er is toch soms te weinig aandacht voor de mensen. Dan zijn ze toch te snel in het diepe gegooid. Je moet ze echt iets langer vasthouden. Dat is heel belangrijk.”

Wat voor toekomst zie je voor Sascha bij Axxicom Airport Caddy?

“We gaan zeker haar contract verlengen. Wat mij betreft mag ze blijven zo lang ze wil! Ze is hier op haar plek en dat is heerlijk om te zien.”

Petra Ruwaard (teammanager Axxicom Airport Caddy) op Schiphol over IPS

Abonneer op onze nieuwsbrief
Total
0
Share